Oracle Database 11g kurulumu – ASM (Grid Infrastructure)

Selamlar,

bir önceki yazıda Oracle Database 11g kurulumu için işletim sistemi üzerinde yapılması gerekenlere bakmıştık (burada). Bu yazıda Grid Infrastructure kurulumuna geçiş yapacağım. Grid dediğimiz şey aslında ASM ve RAC (Real Application Clusters) gibi teknolojileri kapsamaktadır. ASM veya RAC teknolojisini kullanmak istiyorsak database software kurulumundan önce Grid Infrastructure kurulumunu gerçekleştirmemiz gerekmektedir.

ASM (Automatic Storage Management) Oracle tarafından “Best Practice” olarak önerilir. ASM, instance’ı sayesinde fiziksel dosyaların otomatik bir şekilde yönetilmesi sağlar. Database instance gibi ASM instance’ının da kendisine ait background process’leri vardır ve aynı database instance gibi çalışır. (ilerleyen konularda ASM’e daha derinlemesine giriş yapabilirim.)

asm.instance

Yani standalone server’larda her ne kadar 1 instance = 1 database şeklinde tanımlansa da, ASM kurulumu yapıldığı zaman aslında 2 instance = 1 database şeklinde çalışır (biri database instance diğeri ASM instance).

→ ASM kurulumu için oracle’ın sitesinden Grid Infrastructure yazılımını indirmemiz gerekli. http://www.oracle.com sitesine girip download linkine tıklıyorum ve “Database” başlığı altından “Grid Infrastructure”a tıklıyorum.

asm1

Daha sonra karşıma gelen sayfada lisans sözleşmesini kabul ediyorum ve indirmek istediğim versiyonu indiriyorum.

→ Şimdi sıra kuruluma geldi. Sanal makinemi açıyorum ve oracle kullanıcısı ile login oluyorum. Ardından “oracleasm” paketini yüklememiz gerekli. Bunun için System > Administration > Add/Remove Software diyorum ve arama kısmına oracleasm yazıyorum. Programın buldugu paketi seçiyorum ve yüklüyorum. (root kullanıcısının şifresini soracaktır, şifreyi yazıp ENTER’a basıyorum.)

asm kurulum1

→ Yeni bir terminal açıyorum ve root kullanıcısına geçiyorum. Terminal ekranına “oracleasm configure -i” yazıyorum ve oracleasm’i düzenlemeye başlıyorum. Sorulara sırası ile oracle,dba ve diğer her soruya yes(y) yanıtını veriyorum. Daha sonra “oracleasm init” ve “oracleasm status” komutlarını yazarak kontrollerimi yapıyorum.

asm kurulum2

→ Sıra disklerimizi ASM için yapılandırmaya geldi. Öncelikle diskler üzerinde partition oluşturmamız gerekli. Terminal ekranına “ls -l /dev/sd*” yazarak varolan disklerime bakıyorum.Göründüğü gibi sdb,sdc,sdd,sde olmak üzere 4 adet diskim var (sda’lar beni ilgilendirmiyor.). Bu disklerin ilk 2 tanesini DATA diğer 2 tanesini FRA için yapılandırıcam.

asm kurulum3

→ Partition oluşturmak için “fdisk” komutunu kullanıyorum. Terminal ekranına “fdisk /dev/sdb” yazıyorum ve karşıma çıkan sorulara sırası ile n,p,1,ENTER,ENTER,w cevaplarını veriyorum. 4 disk için de aynı komutları çalıştırıyorum. (root kullanıcısı ile)

asm kurulum4

Bu işlem sonucunda terminal ekranına “ls -l /dev/sd*” yazınca aşağıdaki gibi bir görüntü elde etmem gerekli.

asm kurulum5

→ Partition işimiz bittikten sonra sıra bu diskleri ASM’e tanıtmaya geldi. Bunun için terminal ekranına “oracleasm createdisk DATA /dev/sdb1” yazıyorum ve diskimi ASM’e create etmiş oluyorum (root kullanıcısı ile). Diğer 3 disk için de aynısını yapıyorum. Daha sonra “oracleasm listdisks” yazarak aşağıdaki gibi bir görüntü elde ediyorum. Eğer bu sırada bir failed mesajı alırsanız çözümü burada.

asm kurulum6

→ Disklerimiz ile işimiz bitti. Şimdi oracle.com’dan indirmiş olduğumuz Grid Infrastructure image’ini VMware üzerinden diske takıyorum ve içerisindeki grid klasörünü masaüstüne atıyorum. Terminal ekranını açıyorum ve lokasyonum grid iken terminale “./runInstaller” yazıp grid kurulumunun başlatılmasını sağlıyorum.

asm kurulum7

→ Karşıma aşağıdaki gibi bir ekran çıkıyor ve aşağıdaki adımları izleyerek kuruluma başlıyorum. Standalone Server’da çalışacağım için “Install and Configure Grid Infastructure for a Standalone Server” seçeneğini işaretleyip NEXT diyorum.

asm kurulum8

→ Dil olarak English seçiyorum ve NEXT diyorum.

asm kurulum9

→ Disk grup adı olarak DATA giriyorum ve aşağıdaki listeden DATA için yapılandırdığım ve oracleasm’e create ettiğim disklerimi seçiyorum. Eğer listede diskler gözükmez ise “Change Discovery Path” butonuna basıp dizin olarak “/dev/oracleasm/disks” yazarak diskleri görüntüleyebilirsiniz.

asm kurulum10

→ SYS ve ASMSNMP için şifre belirliyorum. Bu şifre database’i kurarken lazım olacak. 2 kullanıcı için de aynı şifreyi belirliyorum ve NEXT diyorum.

asm kurulum11

→ Yazdığım şifrenin Oracle standartlarına uymadığını belirten bir hata mesajı alıyorum ama önemli değil. Yes diyip devam ediyorum. Eğer bu hata mesajını almak istemiyorsanız şifrenizi büyük,küçük harf ve rakam içerecek şekilde ayarlamanız yeterli.

asm kurulum12

→ 3 seçenek için de dba grubunu seçiyorum ve NEXT diyorum.

asm kurulum13

→ Burada da hata mesajı verebilir YES diyip devam ediyorum.

asm kurulum14

→ Oracle Base ve Software Location aşağıdaki gibi gelecek. NEXT diyip devam ediyorum.

asm kurulum15

→ Inventory dizini aşağıdaki gibi olmalı. NEXT diyip devam ediyorum.

asm kurulum16

→ Gereksinim kontrolü yapıyor. Burada “fix and check again” butonu açıksa basıyorum ve karşıma çıkan script’i çalıştırıyorum. Eğer tekrar liste aşağıdaki gibi dolarsa sağ yukarıdan “Ignore all” u seçip NEXT diyorum.

asm kurulum17

→ Son olarak özet bilgisi ekrana geliyor. Burada dizinlerin doğru verildiğini görebilirsiniz. FINISH diyorum.

asm kurulum18

→ Kurulum başlıyor.

asm kurulum19

→ Yeni bir terminal açıyorum ve aşağıda dizinleri belirtilen lokasyondaki 2 script’i çalıştırıyorum.

$ /u01/app/oraInventory/orainstRoot.sh
$ /u01/app/oracle/product/11.2.0/grid/root.sh

asm kurulum20

Not: Root.sh çalıştırıldıktan sonra ‘CRS-4124: Oracle High Availability Services startup failed.’ hatası alırsanız çözümü burada.

→ Ve kurulum tamamlandı.

asm kurulum 22

→ +ASM’e bağlanıp çalışıp çalışmadığını kontrol ediyorum.

asm kurulum21

→ Son olarak ASM configuration assistant’ı açıp FRA disk grubumu tanımlamam gerekli. Terminale aşağıdaki komutları yazıyorum ve asmca açılıyor. Create diyip FRA disk grubumu yaratıyorum.

. oraenv
+ASM
asmca

asm kurulum25

→ FRA disk grubu create edildi.

asm kurulum23

→ Son görüntünün aşağıdaki şekilde olması gerekiyor.

asm kurulum24

ASM kurulumu tamamlandı. Bir sonraki yazı database software’nin kurulması.

Kolay gelsin.

Oracle Database 11g kurulumu – ASM (Grid Infrastructure)” üzerine bir düşünce

  1. Geri bildirim: Oracle Database 11g kurulumu – İşletim sisteminin hazırlanması (Linux) « ibrisim

Bir Cevap Yazın

